Program edukacji prozdrowotnej dla dzieci 6 - letnich
”My się zimy nie boimy"
Wiadomo, że sytuacja zdrowotna społeczeństwa polskiego nie jest dobra i od szeregu lat systematycznie pogarsza się. W przedszkolu jest to szczególnie widoczne w okresie jesienno-zimowym i wczesno-wiosennym gdy z powodu różnego rodzaju chorób frekwencja na zajęciach przedszkolnych dramatycznie spada. Dzieci zbyt łatwo zapadają na różne choroby i są mało odporne. Obecne warunki życia skłaniają do ograniczenia ruchu ( jazda samochodem, oglądanie telewizji, komputer), który jest podstawowym bodźcem rozwojowym i wskaźnikiem zdrowia. Ograniczenie ruchu sprawia, że dzieci są nie tylko mało sprawne, ale ich organizmy mają zakłócone różne ważne procesy życiowe. W codziennej pracy borykamy się również z problemami: nie jedzenia przez sporą grupę dzieci (szczególnie tych, które od niedawna są pod opieką naszej placówki) warzyw i owoców, a zastępowania ich ogromnymi ilościami słodyczy, brakiem higieny jamy ustnej, bólem zębów świadczącym o ich zepsuciu, z niską aktywnością ruchową rodziny, nadwagą u dzieci.
Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów. Budowanie świadomości prozdrowotnej, to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale i odpowiedzialność za własne zdrowie. Dobry stan zdrowia warunkuje prawidłowe przystosowanie się do środowiska społecznego. Dobre samopoczucie, odporność organizmu umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, a także ułatwia zabawę i naukę. Należy również stwierdzić z całą pewnością, że zdrowy przedszkolak to w przyszłości dobry uczeń.
Wnioski wyciągnięte z obserwacji skłoniły nauczyciela naszego przedszkola do stworzenia programu mającego na celu działania profilaktyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym dotyczącego szerzej rozumianego zdrowia szczególnie w okresie jesienno- zimowym gdy nasza aktywność i odporność spada.
Program My się zimy nie boimy jest ściśle skorelowany z programem wychowania przedszkolnego Nasze przedszkole Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby- Żabińskiej wyd. MAC, a także zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Program ten przeprowadzany jest za zgodą i akceptacją rodziców dzieci, a także ich aktywnym udziałem. Program realizowany jest przez mgr Marzenę Makarską w grupie 0a i obejmuje także nauczycieli, pracowników przedszkola oraz rodziców. Po realizacji programu zostanie przeprowadzona ewaluacja, która odpowie na pytanie czy warto go kontynuować w latach następnych.
Główne założenia programu zostały ujęte w następujących blokach:
- Zdrowie fizyczne:
- zdrowe odżywianie
- korzystanie ze świeżego powietrza,
- kształtowanie sprawności fizycznej
- Zdrowie psychiczne:
- rozumienie emocji,
- budowanie poczucia własnej wartości
- higiena narządów zmysłowych i układu nerwowego,
- Inne działania związane z profilaktyką zdrowia.
CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
- wzbogacanie wiedzy, wykształcenie postawy prozdrowotnej oraz umożliwienie nabycia określonych umiejętności, prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno- zdrowotnych.
- poprawa frekwencji na zajęciach przedszkolnych w okresie jesienno-zimowym
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem;
- wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych;
- wdrażanie do dbania o zdrowie własne i innych;
- doskonalenie nawyków i umiejętności higieniczno – zdrowotnych;
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu
i bezpieczeństwu;
- przygotowywanie dzieci do umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- wdrażanie do zgodnego współdziałania i współżycia w grupie;
- stymulowanie rozwoju różnych narządów i układów;
- kształtowanie i dbanie o rozwój psychiczny.
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, jako jednego z czynników pozytywnego
zdrowia
- wdrażanie dzieci do wizyt kontrolnych u specjalistów;
- rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych;
- dostrzeganie potrzeb osób niepełnosprawnych i chorych;
- włączenie rodziców w realizację założeń programu z jednoczesnym uwzględnieniem
w pracy z dziećmi inicjatyw wychodzących z ich strony.
OCZEKIWANE EFEKTY WDRAŻANIA PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
1. DLA DZIECI:
- harmonijny rozwój osobowości;
- zdrowie i dobre samopoczucie;
- zaspokojenie najistotniejszych potrzeb fizycznych, społecznych, psychicznych
i duchowych;
- ochrona i wzmocnienie organizmu poprzez różnorodną aktywność;
- radość i zadowolenie z osiągniętych umiejętności, sprawności, nawyków
i wiadomości;
- wiara we własne możliwości i poczucie własnej wartości;
- bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.
2. DLA RODZICÓW:
- mniej problemów zdrowotnych z dzieckiem- dziecko zdrowe i aktywne;
- zadowolenie z osiągnięć swoich pociech;
- bliski kontakt emocjonalny rodziców i dzieci sprzyjający utrwalaniu postaw
prozdrowotnych;
- zdobycie potrzebnej wiedzy dotyczącej oddziaływań profilaktycznych;
- mobilizacja i podjęcie wspólnych działań preferujących zdrowy styl życia;
- zadowolenie ze skuteczności działań podjętych w naszej placówce.
3. DLA PRACOWNIKÓW I PLACÓWKI:
- zadowolenie z przekazywanej wiedzy dzieciom i rodzicom;
- satysfakcja z troski o zdrowie innych;
- zadowolenie z ochrony i poprawy zdrowia wychowanków;
- uznanie posiłków, jako ważnej roli w promocji zdrowia;
- zmniejszenie zachorowalności podopiecznych;
- uznanie przedszkola za czyste, zdrowe i bezpieczne;
- pełna integracja społeczna: dzieci - rodzice- przedszkole;
- promocja placówki;
- preferowanie przez wszystkich zdrowego stylu życia;
- rozwinięcie dobrych relacji pomiędzy wszystkimi podmiotami uczestniczącymi
w promocji zdrowia.