programy, akcje i projekty - Program Zdrowotny

Program edukacji prozdrowotnej dla dzieci 6 - letnich

”My się zimy nie boimy"

 Wiadomo, że sytuacja zdrowotna społeczeństwa polskiego nie jest dobra i od szeregu lat systematycznie pogarsza się. W przedszkolu jest to szczególnie widoczne w okresie jesienno-zimowym i wczesno-wiosennym gdy z powodu różnego rodzaju chorób frekwencja na zajęciach przedszkolnych dramatycznie spada. Dzieci zbyt łatwo zapadają na różne choroby i są mało odporne. Obecne warunki życia skłaniają do ograniczenia ruchu ( jazda samochodem, oglądanie telewizji, komputer), który jest podstawowym bodźcem rozwojowym i wskaźnikiem zdrowia. Ograniczenie ruchu sprawia, że dzieci są nie tylko mało sprawne, ale ich organizmy mają zakłócone różne ważne procesy życiowe. W codziennej pracy borykamy się również z problemami: nie jedzenia przez sporą grupę dzieci (szczególnie tych, które od niedawna są pod opieką naszej placówki) warzyw i owoców, a zastępowania ich ogromnymi ilościami słodyczy, brakiem higieny jamy ustnej, bólem zębów świadczącym o ich zepsuciu, z niską aktywnością ruchową rodziny, nadwagą u dzieci.

Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów. Budowanie świadomości prozdrowotnej, to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale i odpowiedzialność za własne zdrowie. Dobry stan zdrowia warunkuje prawidłowe przystosowanie się do środowiska społecznego. Dobre samopoczucie, odporność organizmu umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, a także ułatwia zabawę i naukę. Należy również stwierdzić z całą pewnością, że zdrowy przedszkolak to w przyszłości dobry uczeń.

Wnioski wyciągnięte z obserwacji skłoniły nauczyciela naszego przedszkola do stworzenia programu mającego na celu działania profilaktyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym dotyczącego szerzej rozumianego zdrowia szczególnie w okresie jesienno- zimowym gdy nasza aktywność i odporność spada.

 Program My się zimy nie boimy jest ściśle skorelowany z programem wychowania przedszkolnego Nasze przedszkole Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby- Żabińskiej wyd. MAC, a także zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Program ten przeprowadzany jest za zgodą i akceptacją rodziców dzieci, a także ich aktywnym udziałem.  Program realizowany jest przez mgr Marzenę Makarską w grupie 0a i obejmuje także nauczycieli, pracowników przedszkola oraz rodziców.  Po realizacji programu zostanie przeprowadzona ewaluacja, która odpowie na pytanie czy warto go kontynuować w latach następnych.

Główne założenia programu zostały ujęte w następujących blokach:

  1. Zdrowie fizyczne:
  2. zdrowe odżywianie
  3. korzystanie ze świeżego powietrza,
  4. kształtowanie sprawności fizycznej
  5. Zdrowie psychiczne:
  6. rozumienie emocji,
  7. budowanie poczucia własnej wartości
  8. higiena narządów zmysłowych i układu nerwowego,
  9. Inne działania związane z profilaktyką zdrowia.

CEL GŁÓWNY PROGRAMU:

  • wzbogacanie wiedzy, wykształcenie postawy prozdrowotnej oraz umożliwienie nabycia określonych umiejętności, prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno- zdrowotnych.
  • poprawa frekwencji na zajęciach przedszkolnych w okresie jesienno-zimowym

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem;
  • wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych;
  • wdrażanie do dbania o zdrowie własne i innych;
  • doskonalenie nawyków i umiejętności higieniczno – zdrowotnych;
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu
     i  bezpieczeństwu;
  • przygotowywanie dzieci do umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania i współżycia w grupie;
  • stymulowanie rozwoju różnych narządów i układów;
  • kształtowanie i dbanie o rozwój psychiczny.
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, jako jednego z czynników pozytywnego
     zdrowia
  • wdrażanie dzieci do wizyt kontrolnych u specjalistów;
  • rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych;
  • dostrzeganie potrzeb osób niepełnosprawnych i chorych;
  • włączenie rodziców w realizację założeń programu z jednoczesnym uwzględnieniem
    w pracy z dziećmi inicjatyw wychodzących z ich strony.

OCZEKIWANE EFEKTY WDRAŻANIA PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO

 1. DLA DZIECI:

  • harmonijny rozwój osobowości;
  • zdrowie i dobre samopoczucie;
  • zaspokojenie najistotniejszych potrzeb fizycznych, społecznych, psychicznych
    i duchowych;
  • ochrona i wzmocnienie organizmu poprzez różnorodną aktywność;
  • radość i zadowolenie z osiągniętych umiejętności, sprawności, nawyków
    i wiadomości;
  • wiara we własne możliwości i poczucie własnej wartości;
  • bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.

 2.  DLA RODZICÓW:

  • mniej problemów zdrowotnych z dzieckiem- dziecko zdrowe i aktywne;
  • zadowolenie z osiągnięć swoich pociech;
  • bliski kontakt emocjonalny rodziców i dzieci sprzyjający utrwalaniu postaw
     prozdrowotnych;
  • zdobycie potrzebnej wiedzy dotyczącej oddziaływań profilaktycznych;
  • mobilizacja i podjęcie wspólnych działań preferujących zdrowy styl życia;
  • zadowolenie ze skuteczności działań podjętych w naszej placówce.

 3. DLA PRACOWNIKÓW I PLACÓWKI:

  • zadowolenie z przekazywanej wiedzy dzieciom i rodzicom;
  • satysfakcja z troski o zdrowie innych;
  • zadowolenie z ochrony i poprawy zdrowia wychowanków;
  • uznanie posiłków, jako ważnej roli w promocji zdrowia;
  • zmniejszenie zachorowalności podopiecznych;
  • uznanie przedszkola za czyste, zdrowe i bezpieczne;
  • pełna integracja społeczna: dzieci - rodzice- przedszkole;
  • promocja placówki;
  • preferowanie przez wszystkich zdrowego stylu życia;
  • rozwinięcie dobrych relacji pomiędzy wszystkimi podmiotami uczestniczącymi
    w promocji zdrowia.

zobacz również: